
Du forstår det tydeligvis ikke. Manden har jo travlt, i modsætning til alle os andre

Du forstår det tydeligvis ikke. Manden har jo travlt, i modsætning til alle os andre

Om konkurrencen er sund eller ej ændrer vel ikke på, hvad forbrugernes opmærksomhed går mod?
Butikkerne fokuserer på de varer, de mener vil trække flest kunder ind i biksen, og giver dem fokus i fx. deres reklamer. Du finder ikke mange frugt/grønt tilbud på forsiderne af reklamerne - det er langt oftere øl/vand/vin, kød, mælk/ost, kaffe og UPF. Det er også det, vi ser i endnu mere udpræget grad op til jul, hvor det er tilbud på fløde/smør/flæskesteg, der tager opmærksomheden frem for tilbud på kartofler, appelsiner og rødkål.
Derfor vil butikkerne (formentlig) foretrække at holde priserne på frugt/grønt oppe, så de kan lave endnu bedre tilbud på de tiltrækkende varer, og hente omkostningerne hjem på dyrere frugt/grønt.

Til dels, men konkurrencen udmønter sig ikke nødvendigvis på frugt og grønt.
En butikskæde kan principielt vælge at beholde priserne på frugt og i stedet køre loss leaders på andre produkter for at hive kunder i butikkerne og købe dyrt frugt/grønt. Det matcher bare ikke regeringens ønske om at få sænket priserne på frugt og grønt.

Mig bekendt er det kun de ekstra timer. Ved at have eksempelvis 50 ansatte på 30 t/u frem for ~40 på 37 t/u kan du nemmere dække med nok personale på tidspunkter med spidsbelastning, og undgå at skulle give dem timer uden for spidsbelastning. Når de samtidig har haft mulighed for at øge de her personer med op til 7t/u uden at give overarbejdsbetaling, har ansatte på 30 timer været ret fordelagtigt en del steder i kommunerne.

Der må vel være nogle lobbyister der kæmper imod, fx Morten Rønde.

Selv med Jackass er der en eller anden grad af moderation, som ofte mangler i SoMe. Herudover var der (personlig anekdote) også generelt en forståelse af, at det Jackass gjorde var både dumt og farligt, og at man netop ikke skulle gøre de samme ting. Med SoMe trends er det ofte i stedet ting, der ikke nødvendigvis anses som farlige (“it’s just a prank bro”), der pludselig bliver livstruende.
Eksempler: https://abc13.com/post/dangerous-tiktok-challenge-causes-child-head-injuries/5959067/ https://nypost.com/2026/05/29/us-news/dangerous-tiktok-challenge-associated-with-rise-in-benadryl-overdoses/
Med det sagt er der selvfølgelig også SoMe videoer, hvor man burde kunne regne ud, at det åbenlyst er fucking farligt, fx couch surfing.

Det eneste men jeg ser er de sociale medier, især ved de lidt større unger. Lige så snart én af dem har set en video med noget dumt er der en risiko for, at de prøver at gentage videoen.

“During a gold rush, sell shovels”
… og ikke mindst evt. familie.
Han er beskrevet som familiefar inde på Amagerliv.dk, så der er desværre med høj sandsynlighed nogle børn, der har mistet deres far.

Jojo, vi får ikke boligpriserne i hverken Lemvig eller Herning på Kbh niveau af mange forskellige grunde. Som jeg skrev i den første kommentar, tror jeg at mobilitet en stor del af det. Det er selvfølgelig ikke den eneste faktor.

Nej nej, det var også det jeg mente med “Der er selvfølgelig en grænse for hvor meget mobilitet vi kan skabe”. Der skulle laves noget i stil med Hyperloop mellem Lemvig og København for at det ville sætte sig i Lemvigs boligpriser, og det er selvfølgelig utopi at lave sådan noget. Det er mere at skabe høj mobilitet til nærmeste større by. I Lemvigs tilfælde er det nok Herning der ville give mest mening i forhold til job, supersygehuset i Gødstrup og hvad Herning ellers byder på. I forhold til hovedstadsområdet tror jeg, at man ville se en synlig ændring i boligpriserne, hvis vi med et trylleslag kunne halvere rejsetiderne langs “fingrene”. Til gengæld er det selvfølgelig også noget af et trylleslag, der skal til…

Du får vel bare en anden slags problemer så?
Nu er asbesttage forhåbentlig en speciel situation som vi undgår i fremtiden, men voldsomt mange huse i Danmark er i en situation, hvor korrekt udskiftning af asbesttaget koster mere end hvad huset er værd. Mange har derfor meget svært ved at låne penge til udskiftningen, fordi der ikke er sikkerhed i huset til at gøre det.
Jeg tror en stor del af det i sidste ende det handler om mobilitet eller mangel på samme. Hvis du arbejder i fx København skal du reelt ikke ret langt fra centrum, før du skal bruge mindst en halv time på at pendle frem og tilbage, og det kan vel ret nemt ses i boligpriserne: https://www.urland.dk/pioner-projekter/boligpriser-i-danmark (jeg kender dog ikke Urland). Der er selvfølgelig en grænse for hvor meget mobilitet vi kan skabe, men jo bedre vi bliver til det, jo mere tror jeg priserne vil brede sig ud over større områder og i mindre grad eksplodere i centrum af storbyerne.
Der var endelig nogen, der fandt ud af hvor fanden Herning er. Nu skal vi bare have lidt tips fra Tjernobyl omkring hvordan vi indkapsler farezonen på forsvarlig vis.

Mon ikke han har lige så bredt et sortiment som Carletti: Snack size, family size, share size, xl size og mega size

På Android bruger jeg Firefox og sætter Desktop mode på for at køre Youtube. Der kan jeg sagtens slukke skærmen og høre YouTube alligevel. Autoplay kører dog ikke…

Ikke møntet på OP, men jeg forstår slet ikke timingen på den her nyhed. De skriftlige prøver fandt sted for 14 dage siden, og nu får vi analyse af prøverne fra sidste år. Det virker da sløvt, at de skal bruge over et år på at analysere resultaterne?

Jeg tænker ikke Gordon tænker på et nulsumspil på den måde, men der er alligevel nogle balancer i fokus og tidsforbrug.
Hvis der eksempelvis er børn, der kommunikerer over SoMe klokken lort hver aften og derfor sover mindre/dårligere end ellers, giver det en negativ effekt på trivslen i skolen, fordi eleverne er trætte når de møder i skole.
Den problematik har potentielt mange ben. Der kan eksempelvis være konflikter i skoletiden, som lever videre efter skoletid og skaber det her behov for at kommunikere. Det kan også være svært som forælder at trække ens barn ud af SoMe, hvis “alle de andre i klassen” er derinde, så ens barn potentielt ender uden for fællesskabet.
Den her problematik kan bearbejdes på mange måder, rangerende fra “Det er forældrenes ansvar at deres børn sover nok” hvor skolen stort set ikke gør en indsats, til den modsatte ende hvor skolen bruger en masse tid på undervisningsforløb i søvn+skærmvaner, løser konflikter, har forældremøder omkring søvn osv. osv. Jo mere man læner sig over i sidstnævnte (og jo flere områder, vælg selv fra listen) , jo mindre tid er der til den almindelige, faglige undervisning i det indhold, som prøverne tester.
Som jeg forstår Gordon, er det den balance han er bekymret for.
Ja, forhåbentlig hjælper dette håndslag med at minimere det problem, så vi kan få grøntsager til bedre priser end nu.