For tredje år i træk består 11,2 % af eleverne i 9. klasse ikke afgangsprøverne i både dansk og matematik. Andelen ser dermed ud til at have stabiliseret sig på et højt niveau, hvilket vækker bekymring hos både lærerforening og analytikere.
Flere piger end drenge dumper nu begge fag — pigerne kæmper særligt med matematik, drengene med dansk. Tidligere var det omvendt. Der er en stærk sammenhæng mellem forældrenes uddannelsesniveau og risikoen for ikke at bestå: Blandt ufaglærte forældre dumper 31 %, mod knap 5 % blandt forældre med lang videregående uddannelse. Denne sociale arv er blevet mere udtalt.
Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening, peger på manglende investeringer i skolen og et fokus, der har været for ensidigt rettet mod trivsel på bekostning af faglighed. Han håber, at en ny regering vil ændre kurs. Også Troels Lund Jensen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd efterlyser en massiv og målrettet indsats — de eksisterende politiske initiativer er ikke nok.

Trivsel er vel en forudsætning for faglighed. Man kan jo heller ikke performe på en arbejdsplads med dårlig stemning eller arbejdsmiljø generelt.