• Klorofyl@feddit.dkM
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    1 month ago

    Man kan udvidde antallet af boliger ved at bygge mere. Men man kan også forbedre infrastrukturen, og dermed sprede efterspørgslen. I bund og grund handler det om transporttid.

    Flere almene boliger.

    Måske lånerestriktioner ?

    En anden form for beskatning? Dyrere, eller beskatning ved salg af ejendom? Ved det ikke helt.

    Ved godt at byer som London, Paris og Berlin er dyrere at bo i end kbh, som @SorteKanin@feddit.dk påpegede, selvom de er større. Men er ikke sikker på at det skalerer på samme måde her hjemme. Danmark er et meget mindre land med færre indbyggere. Det er lettere at mætte boligefterspørgslen. Der er stadig en del der er tilfredse med at bo på landet eller i Slagelse :)

      • Klorofyl@feddit.dkM
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        1 month ago

        For langt de fleste boligkøbere defineres deres købssum af hvor meget banken vil låne dem.

        Hvis regeringen indfører regler, der sænker det beløb man må låne, sænker man formentlig også det loft, køberne kan byde priserne op til.

        • SorteKanin@feddit.dkOPM
          link
          fedilink
          arrow-up
          1
          ·
          1 month ago

          Vil det ikke have den sideeffekt at almindelige mennesker slet ikke er i stand til at låne til boligerne (for det kan man slet ikke pga. restriktionerne på lån) mens at det så kun er dem med massiv kontant udbetaling, fx fra friværdi eller arv eller forældrekøb som har en chance, fordi det jo vil reducere hvor meget de skal låne?

          Så dit forslag kunne potentielt have en negativ social bagside. Men jeg skal ikke kloge mig på hvilke scenarier der er mest sandsynlige.

          • Klorofyl@feddit.dkM
            link
            fedilink
            arrow-up
            2
            ·
            1 month ago

            Det er nok svært et forudsige helt præcist.

            Men det er vel også muligt at priserne falder efter et stykke tid, så lige så mange som nu kan deltage i festen, trods mere restriktiv lånelovgivning. Måske fjerner man noget af incitamentet til at bruge ejendom som investering, hvilket måske vil fjerne lidt af benzinen under det flammende boligmarkede.