Fri og uforstyrret leg er afgørende for, hvordan børn lærer at begå sig i verden. Alligevel har børn fået mindre frihed til at bevæge sig rundt uden opsyn.
Lærer de ikke bare at kende forskel på friske og rådne grene.
De lærer også at man kan slå sig, og rent faktisk være helt ok bagefter.
Begge ting er vigtige. Men sidstnævnte giver tillid til at man kan træde ud i verden og holde til de knubs verden kan give.
Hvis man aldrig lærer at man kommer sig efter knubs, og hvis man lever en overbeskyttet tilværelse, lærer man måske ikke nødvendigvis at forstå at verden ikke er farlig?
Der er mange gode ting ved at komme ud i naturen.
Når børn træder på en rådden gren og falder ned:
Lærer de ikke bare at kende forskel på friske og rådne grene.
De lærer også at man kan slå sig, og rent faktisk være helt ok bagefter.
Begge ting er vigtige. Men sidstnævnte giver tillid til at man kan træde ud i verden og holde til de knubs verden kan give.
Hvis man aldrig lærer at man kommer sig efter knubs, og hvis man lever en overbeskyttet tilværelse, lærer man måske ikke nødvendigvis at forstå at verden ikke er farlig?
Og ligegyldigt hvor højt et træ man kravler op i så kommer man altid ned igen.
Der er sjovt nok INGEN børn der stadig sidder i træer, som de ikke kunne komme ned fra. Så den er god nok.