• SorteKanin@feddit.dkOPM
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    ·
    23 days ago

    Måske er det en god ting? Det vil jo tvinge arbejdsgiver til enten at hyre flere folk (på deltid eller fuldtid) for at dække opgaverne mens at de holder sig inden for de aftalte timer, eller opgraderer den ansatte fra deltid til fuldtid (det kan selvfølgelig være en god eller en dårlig ting afhængig af hvad medarbejderen vil).

    • Dreamer95@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      23 days ago

      Problemet er bare i brancher hvor det er svært at finde arbejdskraft.

      Fx. i detail er der stor mangel på ansatte og et generelt forbud mod at skulle udbetale overarbejdestillæg i de større kæder.

      Det betyder at de medarbejdere som rigtig gerne vil tage ekstra arbejde og egentlig er helt tilfreds med bare at få sin normale timeløn ikke længere for muligheden for det.

      Og jo i en ideel verden ville det da bare blive udbetalt, men vi lever også bare i en kapitalistisk verden hvor alt handler om penge og virksomhederne vil gøre hvad de kan for at spare.

      Som medarbejder er jeg rigtig ked af, ikke at have muligheden for at påtage mig merarbejde, og det er selv om jeg er på 37 timer.

      • ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        23 days ago

        Fx. i detail er der stor mangel på ansatte og et generelt forbud mod at skulle udbetale overarbejdestillæg i de større kæder.

        Det er da også federe at få det som fridage i stedet, så snupper skattefar ikke halvdelen. Det hjælper selvfølgelig ikke på problemerne med bemanding.

        • Dreamer95@feddit.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          22 days ago

          Jeg vil personligt hellere have pengene.

          Jeg elsker at være på arbejde og synes det er mega fedt 90% af tiden, og synes det er super træls at have mere end 2 fridage i streg, udover når jeg har ægte ferie.

          Så hvis verden var ideel var det jo et valg medarbejderen kunne tage, men i virkeligheden vil nogle chefer udnytte valgfriheden til at presse medarbejderen til noget de ikke har lyst til.