Kommuner forventer at skulle udbetale milliarder til deltidsansatte, som er gået glip af overarbejdsbetaling. Det kan føre til fyringer og gå ud over velfærden, frygter kommunerne.
Mig bekendt er det kun de ekstra timer. Ved at have eksempelvis 50 ansatte på 30 t/u frem for ~40 på 37 t/u kan du nemmere dække med nok personale på tidspunkter med spidsbelastning, og undgå at skulle give dem timer uden for spidsbelastning.
Når de samtidig har haft mulighed for at øge de her personer med op til 7t/u uden at give overarbejdsbetaling, har ansatte på 30 timer været ret fordelagtigt en del steder i kommunerne.
Mig bekendt er det kun de ekstra timer. Ved at have eksempelvis 50 ansatte på 30 t/u frem for ~40 på 37 t/u kan du nemmere dække med nok personale på tidspunkter med spidsbelastning, og undgå at skulle give dem timer uden for spidsbelastning. Når de samtidig har haft mulighed for at øge de her personer med op til 7t/u uden at give overarbejdsbetaling, har ansatte på 30 timer været ret fordelagtigt en del steder i kommunerne.