Kommuner forventer at skulle udbetale milliarder til deltidsansatte, som er gået glip af overarbejdsbetaling. Det kan føre til fyringer og gå ud over velfærden, frygter kommunerne.
Det er mit indtryk at det tit er kommunerne, der slår stillingerne op som deltids, for at komme udenom det ekstra det koster at have en fuldtidsmedarbejder ansat. En deltidsmedarbejder fylder mindre i budgettet
Det er ikke kun medarbejderne der bare vil arbejde deltid for at arbejde mindre.
Mig bekendt er det kun de ekstra timer. Ved at have eksempelvis 50 ansatte på 30 t/u frem for ~40 på 37 t/u kan du nemmere dække med nok personale på tidspunkter med spidsbelastning, og undgå at skulle give dem timer uden for spidsbelastning.
Når de samtidig har haft mulighed for at øge de her personer med op til 7t/u uden at give overarbejdsbetaling, har ansatte på 30 timer været ret fordelagtigt en del steder i kommunerne.
Det er mit indtryk at det tit er kommunerne, der slår stillingerne op som deltids, for at komme udenom det ekstra det koster at have en fuldtidsmedarbejder ansat. En deltidsmedarbejder fylder mindre i budgettet Det er ikke kun medarbejderne der bare vil arbejde deltid for at arbejde mindre.
Hvad koster det ekstra at have en fuldtidsmedarbejder? Altså udover at de får løn for flere timer, selvfølgelig.
Mig bekendt er det kun de ekstra timer. Ved at have eksempelvis 50 ansatte på 30 t/u frem for ~40 på 37 t/u kan du nemmere dække med nok personale på tidspunkter med spidsbelastning, og undgå at skulle give dem timer uden for spidsbelastning. Når de samtidig har haft mulighed for at øge de her personer med op til 7t/u uden at give overarbejdsbetaling, har ansatte på 30 timer været ret fordelagtigt en del steder i kommunerne.