• Hobbit@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    edit-2
    17 天前

    Hvis de skal have håndslag - er det så ikke fordi at vi ikke har passet markedet ordentligt og sikret tilstrækkelig konkurrence? Det kunne da være at de skulle overveje at udfordre den diapol lignende struktur på supermarkederne, hvis de er så bange for at momsnedsættelser ikke reflekteres i priserne.

    Og ofc. bliver det ikke 100% - da nogle skal betale for momsomstillingen, men vi kunne da håbe på vi fik 70-80% af nedsættelsen.

    Jeg gider simpelthen ikke hører på dette som et modargument for at ændre i momsen - det er et marked med for lidt konkurrence som så er et særskilt problem.

    • MNF@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      17 天前

      Til dels, men konkurrencen udmønter sig ikke nødvendigvis på frugt og grønt.

      En butikskæde kan principielt vælge at beholde priserne på frugt og i stedet køre loss leaders på andre produkter for at hive kunder i butikkerne og købe dyrt frugt/grønt. Det matcher bare ikke regeringens ønske om at få sænket priserne på frugt og grønt.

      • Hobbit@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        17 天前

        Så de supermarkeder forbliver konkurrencedygtige i områder med flere supermarkeder som kan vinde kunder ved at udnytte at de kan tage en lavere pris? Hvor længe holder det i et marked med sund konkurrence?

        • MNF@feddit.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          17 天前

          Om konkurrencen er sund eller ej ændrer vel ikke på, hvad forbrugernes opmærksomhed går mod?

          Butikkerne fokuserer på de varer, de mener vil trække flest kunder ind i biksen, og giver dem fokus i fx. deres reklamer. Du finder ikke mange frugt/grønt tilbud på forsiderne af reklamerne - det er langt oftere øl/vand/vin, kød, mælk/ost, kaffe og UPF. Det er også det, vi ser i endnu mere udpræget grad op til jul, hvor det er tilbud på fløde/smør/flæskesteg, der tager opmærksomheden frem for tilbud på kartofler, appelsiner og rødkål.

          Derfor vil butikkerne (formentlig) foretrække at holde priserne på frugt/grønt oppe, så de kan lave endnu bedre tilbud på de tiltrækkende varer, og hente omkostningerne hjem på dyrere frugt/grønt.

          • Hobbit@feddit.dk
            link
            fedilink
            arrow-up
            3
            ·
            17 天前

            Ahh på den måde, tak for uddybelsen. Ærgeligt hvis det begrænser det en smule - håber at mine dyre økotomater kan blive billigere 🍅 og vi kan nyde samfundsfordelene at billigere frugt og grønt

            • MNF@feddit.dk
              link
              fedilink
              arrow-up
              1
              ·
              14 天前

              Ja, forhåbentlig hjælper dette håndslag med at minimere det problem, så vi kan få grøntsager til bedre priser end nu.