Det skal kunne mærkes, at den nye regering vil sænke momsen på frugt og grønt, og derfor har den nye skatte- og vækstminister Jakob Engel-Schmidt (M) indkaldt detailbranchen til et møde.
Så de supermarkeder forbliver konkurrencedygtige i områder med flere supermarkeder som kan vinde kunder ved at udnytte at de kan tage en lavere pris? Hvor længe holder det i et marked med sund konkurrence?
Om konkurrencen er sund eller ej ændrer vel ikke på, hvad forbrugernes opmærksomhed går mod?
Butikkerne fokuserer på de varer, de mener vil trække flest kunder ind i biksen, og giver dem fokus i fx. deres reklamer. Du finder ikke mange frugt/grønt tilbud på forsiderne af reklamerne - det er langt oftere øl/vand/vin, kød, mælk/ost, kaffe og UPF. Det er også det, vi ser i endnu mere udpræget grad op til jul, hvor det er tilbud på fløde/smør/flæskesteg, der tager opmærksomheden frem for tilbud på kartofler, appelsiner og rødkål.
Derfor vil butikkerne (formentlig) foretrække at holde priserne på frugt/grønt oppe, så de kan lave endnu bedre tilbud på de tiltrækkende varer, og hente omkostningerne hjem på dyrere frugt/grønt.
Ahh på den måde, tak for uddybelsen. Ærgeligt hvis det begrænser det en smule - håber at mine dyre økotomater kan blive billigere 🍅 og vi kan nyde samfundsfordelene at billigere frugt og grønt
Så de supermarkeder forbliver konkurrencedygtige i områder med flere supermarkeder som kan vinde kunder ved at udnytte at de kan tage en lavere pris? Hvor længe holder det i et marked med sund konkurrence?
Om konkurrencen er sund eller ej ændrer vel ikke på, hvad forbrugernes opmærksomhed går mod?
Butikkerne fokuserer på de varer, de mener vil trække flest kunder ind i biksen, og giver dem fokus i fx. deres reklamer. Du finder ikke mange frugt/grønt tilbud på forsiderne af reklamerne - det er langt oftere øl/vand/vin, kød, mælk/ost, kaffe og UPF. Det er også det, vi ser i endnu mere udpræget grad op til jul, hvor det er tilbud på fløde/smør/flæskesteg, der tager opmærksomheden frem for tilbud på kartofler, appelsiner og rødkål.
Derfor vil butikkerne (formentlig) foretrække at holde priserne på frugt/grønt oppe, så de kan lave endnu bedre tilbud på de tiltrækkende varer, og hente omkostningerne hjem på dyrere frugt/grønt.
Ahh på den måde, tak for uddybelsen. Ærgeligt hvis det begrænser det en smule - håber at mine dyre økotomater kan blive billigere 🍅 og vi kan nyde samfundsfordelene at billigere frugt og grønt
Ja, forhåbentlig hjælper dette håndslag med at minimere det problem, så vi kan få grøntsager til bedre priser end nu.